Dromen - Reisverslag uit Gdynia, Polen van Cynthia Everduin - WaarBenJij.nu Dromen - Reisverslag uit Gdynia, Polen van Cynthia Everduin - WaarBenJij.nu

Door: Cynthia

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

02 Januari 2011 | Polen, Gdynia

Dromen.

Dat is 2011 voor mij. Dat ze uit mogen komen, dromen over reizen, dromen over geluk, dromen over gekke dingen, dromen over mooie dingen, dromen over speciale dingen.
Dromen over.., het maakt niet uit. Daar zijn het dromen voor.

De jaarwisseling aan boord was niet helemaal fantastisch. Helaas. Door de ziekte die ons teistert sinds ik aan boord ben gekomen was niet iedereen top fit en in voor een feestje.

Wel was iedereen op de brug toen het 00.00u werd.

In eerste instantie lagen we bij Baltiysk ten anker, maar omdat we daar niet erg goed lagen, er stond een hoop wind en deining waardoor het anker niet goed in de grond bleef waardoor we niet op dezelfde plek bleven liggen had de kapitein besloten om richting Gdynia (Polen) te varen.
Dat is ongeveer 4 uur varen en zijn hier de 31e rond de middag aan gekomen. Hier liggen we een stuk lekkerder en rustiger én op 1,5 mijl van de kust, we hadden dus goed zicht op al het vuurwerk. Dat begon ’s middags al toen ik op wacht was en ’s avonds om middernacht barstte het helemaal los! Het was een groot spektakel, zo veel vuurwerk als we konden zien, over een brede strook van de kust, dat was heel erg gaaf.
Normaal kun je het vuurwerk natuurlijk maar vanaf één plek zien en hier konden we nu alles overzien, prachtig!

Zelf geen vuurwerk afgestoken, maar we hebben wel verschillende vuurpijlen de lucht in zien gaan, die heeft ieder schip aan boord voor nood gevallen waarin helikopters of vliegtuigen het rode licht zien wat van de pijl afkomt.

De kok had heerlijke oliebollen gemaakt en die hadden we ook al voorgeproefd, eerst op 30 december, gewoon om te kijken of hij wist hoe het precies moest en op de 31e ’s avonds had ik ook een paar heerlijke warme oliebollen, met en zonder krentjes voorgeproefd. Na de jaarwisseling en vlak daarvoor had ik óók nog een paar oliebollen geproefd. Moest toch even weten of ze hetzelfde zouden smaken in 2011! Haha!

Het is nu al weer 2 januari en tsja, als je aan boord zit maakt het eigenlijk niet zo veel uit welke dag het is. Eigenlijk hadden we verwacht dat we nu zo’n beetje in Kaliningrad zouden liggen en zouden gaan laden.
Maar de plannen zijn wat verschoven.

Er is een ander schip voor ons, de Doggersbank en die gaat precies dezelfde reis doen, dus ook Kaliningrad (Rus) – Cork (Ier) en die is voor ons, dus op dit moment zijn zij kunstmest aan het laden en liggen wij hier nog te wachten, 4 uur van het loodsstation vandaan totdat zij klaar zijn.

Wanneer dat precies is weet niemand. Met neerslag kan er niet worden geladen of gelost dus het is een beetje weer afhankelijk.

Ik hoop dat we vrij snel kunnen gaan laden en dan snel naar Cork, daar wil ik wel een tijdje binnen liggen, in Ierland kun je wel goed wezen haha!

En dan ‘droom’ ik ervan (om even in de context te blijven) dat we daarna snel naar een warm land gaan. Om daar een mooie lading te halen voor een andere mooie warme haven!
Eerst maar eens Kaliningrad afwachten..

• 12 Januari 2011 - 18:21

Mayke:

De sirocco lag met nieuwjaar in Egypte... ik kreeg enkele nieuwjaarsberichtjes van hen! So jalous... Mooie dromen maken voor ons beide he!!!