Plezier met papier - Reisverslag uit Antwerpen, België van Cynthia Everduin - WaarBenJij.nu Plezier met papier - Reisverslag uit Antwerpen, België van Cynthia Everduin - WaarBenJij.nu

Plezier met papier

Door: Cynthia

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

02 Oktober 2010 | België, Antwerpen

In het vorige bericht hadden we nog windmolens aan dek en nu hebben we cellulose (papier) in t ruim liggen.

Aangekomen in Antwerpen zou volgens de agent de windmolens in één shift van dek zijn. In acht uur tijd is dat.
Ook zou de tanktop en de luikens er weer keurig uit zien. De windmolens waren namelijk aan dek gelast en daar werden sjorringen aan vast gemaakt zodat niets om zou vallen, wel zo fijn..
Halverwege de eerste shift werd toch al vrij snel duidelijk dat het niet zo snel ging als ze zelf dachten.

Ook hadden we van de agent te horen gekregen dat de ploeg die aan onze lading begon bij een ander schip gaten in de luiken hadden gemaakt.
Oei, opletten dus.
Een van die gasten vertelde het me nog zo mooi: 'Ja, we hadden een paar gaatjes gemaakt, maar ze waren heel klein hoor dus niet zo erg.'
Maar, uhm.. Als er een gat in een luik zit loopt er water naar binnen en dan kunnen wij 'm niet meer optillen met de luikenwagen. Dus dat is best wél erg als er gaten in je luiken worden gebrand of geslepen.

Bij ons ziet het er gelukkig allemaal wel tiptop uit, een ezel stoot zicht niet twee keer aan dezelfde steen..

Na ontzettende vertraging zijn we toen naar Terneuzen gevaren.
Vanaf Antwerpen moet je door een sluis heen, in ons geval de Bouwdewijn-sluis en om 14.00u hadden we dan eindelijk lunch; een pittig eindje verderop de Schelde en om in Terneuzen aan te komen moesten we door sluis nummer 2.
's Avonds om 2030 geloof ik zaten we heerlijk aan het diner. Lekker op tijd.

In Terneuzen zouden ze ons ook lekker vlot laden, 4700 mt woodpulp/cellulose/papier, geef het een naampje. Ook dit was ontzettend vertraagd.
Eerst zouden ze de 30e nog wel klaar zijn, en later werd het toch 1 oktober maar dan vroeg, uur of 10, uh, 12, uh 14? Nou om 2000u trokken wij onze trosjes pas weer aan boord!

Nu onderweg naar Montrose, Schotland, met behoorlijk wat wind dus dat is minder fijn. Het slingeren valt gelukkig wel mee. Nu schijnt het in Montrose ook erg slecht te zijn, wat voor ons in kan houden dat we in het allerslechtste geval maandag daar pas naar binnen kunnen.
Vanwege onze diepgang kunnen we alleen naar binnen als het hoogwater is omdat we anders aan de grond lopen. Het wordt nog even zien dus..
Ons weekend wordt dus ook weer even spreekwoordelijk door de neus geboord! We hadden graag dé pubs van Montrose even van binnen bekeken natuurlijk :)

Daarna zullen we (volgens de planning) leeg naar IJmuiden varen om daar een paar balen staal te laden.
In het vorige bericht typte ik dat we zo graag naar Turkije of Griekenland wilde en onze gebeden zijn verhoord!
Vanuit IJmuiden zullen we naar Salerno (Italië), Gemlik & Rota (Darica) (Turkije) varen om daar het staal heen te brengen.
Deze reis heeft de Saffier wel eerder gemaakt en het schijnt dat het staal is om autotjes van te maken.
Ik ben benieuwd.

En we zijn allemaal wel toe aan een fatsoenlijk reisje op zee. En dan vooral in de Middelandse Zee ;)

Zilte kussen voor nu vanaf de Noordzee.