Groetjes - Reisverslag uit Avilés, Spanje van Cynthia Everduin - WaarBenJij.nu Groetjes - Reisverslag uit Avilés, Spanje van Cynthia Everduin - WaarBenJij.nu

Groetjes

Door: Cynthia

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

25 September 2010 | Spanje, Avilés

Vorige week zaterdag rond 8u kwamen we aan, ik lag nog lekker in mn mandje en hoorde/voelde dat we aan kwamen.

Dat ik uit mn mandje gerold kwam en naar boven liep was het prachtig mooi weer, er stond een klein briesje wind, wat eigenlijk wel lekker was omdat het zonnetje behoorlijk brandde!

Zaterdag en zondag een mooi weekend gehad. Zaterdag avond zijn de stuurman, de leerling en ik de wal op geweest om in La Rochelle de straten onveilig te maken.
Vanaf La Pallice was het ongeveer een half uurtje met de taxi rijden. In La Pallice zelf is verder niets. Alleen een bezine pomp, maar daar houdt t ook wel bij op.
Gingen vroeg de wal op, na het diner zaten we geloof ik rond 1930u in de taxi. Werden afgezet bij de Monoprix, de supermarkt, kregen nog een kaartje mee van de taxi en als we 's avonds weer een taxi terug wilde moesten we dat nummer bellen, mooi handig dus..

De stuurman die wilde graag internetten, de leerling en ik interesseerde ons daar een stuk minder voor, en we zagen in de verte een tribune, een hele hoop mensen en gezelligheid, dus we hebben toen onze wegen gesplitst en een uur later weer op een punt afgesproken.
De leerling, Bastien, en ik liepen richting een fort, waarvan ik de naam uiteraard niet onthouden heb, er was een soort Sail aan de gang, maar dan met rubber bootjes, uiteraard snapte wij er helemaal geen snars van, want we kunnen allebei geen frans. Later op de avond bleek dat we eigenlijk best een aardig woordje mee kunnen babbelen, ik noem een croque monsieur, helicopter etc...
Even naar de bootjes gekeken, overal stonden hekken, ontzettend veel mensen en bedachten ons dat we beter gewoon weer terug konden lopen want we waren langs een ijs tent gelopen, en we hadden wel trek in een verkoelend ijsje!
Gingen bij de ijs tent op terras zitten, voor 2 bollen (het waren echt mega-grote bollen ijs) betaalde we 3 euro, dus anderhalf per bolletje. Ik vond het niet echt duur want voor mn gevoel had ik voor een halve kilo ijs in mn hand.
Het was wel eerrruugg lekker, maar niet helemaal opgegeten, ik zat proppie vol.

Roman, de stuurman kwam ook weer naar ons 'meeting point' en vervolgens zijn we naar een Ierse pub gelopen, die doen het overal ter wereld goed, dus waarom niet in La Rochelle?
Zaten daar lekker op terras, had ik een lekker wijntje besteld, dacht bij mezelf dat er vrij weinig mis kon gaan met het bestellen van een wijntje in Frankrijk. Hier ben ik wel van terug gekomen..
Ik heb nog nooit zo'n smerig zuur wijntje gehad. Een muscatee wijntje??? Zoiets in ieder geval, ik heb geen idee meer wat ie zei. Hij kon ook alleen frans en dat praat toch vrij lastig. Wijntje daar laten staan, en zijn toen verder gelopen naar een andere tent.
Bastien en ik hadden ondertussen wel al weer trek in een klein hapje, want overal kwamen lekkere geurtjes vandaan, dus wij ergens zitten, Roman nam geen eten en Bastien en ik namen allebei carpaccio, Bastien van zalm, ik gewoon standaard van Berta 63.

Toen we net lekker zaten, leek het wel alsof er een lucht aanval werd ingezet, zo veel vuurwerk heb ik nog nooit bij elkaar gezien. Om de haverklap ging er een kanonnen-kogel-bom af. Echt ongelofelijk. Alle vuurwerk bij elkaar heeft misschien wel een uur geduurd. Het stopte gewoon niet.
Een paar sier vuurwerk dingetjes dat zag er wel leuk uit, maar verder rest alleen maar mega-klappers, heerlijk..

Daarna zijn we een kroegje ingedoken daar een paar drankjes gedronken en daarna naar de Piano pub vertrokken, wie kent t niet..
Ontzettend druk, ontzettend jong publiek en ontzettend franse wc's. Dat was ik even vergeten. Leuk dat Frankrijk, je traint meteen weer even je beenspieren. Pff!!
Ook in de meeste tenten hebben ze maar 1 wc, voor zowel mannen als vrouwen. Niet dat het uit maakt, je kunt toch niet gaan zitten haha!!

Na de Piano Pub nog naar de KGB-club (ja inderdaad, wat een naam!) geweest, dat zat er naast, en volgens ons zijn dat de enige 'clubs' in La Rochelle. Het leek meer een beetje op de Joey's van Alkmaar, top dus haha!

In de KGB was het wel gezellig, we waren nog geen 5 minuten binnen of er werd al gevochten. Twee gasten met elkaar op de vuist en een meisje die erbij stond die gilde als een gek. Wat nergens voor nodig was, maar boven harde kroeg muziek kwam een hels gekrijs. Heerlijke tetn.
Wel nog wat leuke foto's gemaakt, maar we waren net midden in onze foto sessie of de tweede vechtpartij achter in de tent was uitgebroken, dus ook die mensen werden vriendelijk naar de deur begeleid.
Na de derde vechtpartij, die behoorlijk dicht bij ons in de buurt was zei ik verstandig tegen de mannen dat we moesten gaan. Ik had het wel gezien.

Naar een taxi standplaats gelopen, daar nog erg veel moeite moeten doen voor een taxi, het kaartje wat we eerder hadden gekregen daar hadden we niets aan, want zij spraken geen engels en wij geen frans. Top.
Eenmaal rond 0500u terug aan boord, lekker onder de wol gekropen en om 12u was ik weer boven jan.

Zondag was BBQ dag! Jeej!
Top weertje, dus heerlijk hele dag ge-bbq'd (?!) Was erg gezellig, niemand is 's avonds van boord gegaan, we hadden onze eigen feest tent.

Maandag was het dan eindelijk zo ver. Lossen van 5559ton tarwe. In het weekend moesten we het al laten luchten ivm giftige stoffen. Lossen ging niet geheel zonder problemen, de Fransen hadden namelijk besloten om te gaan staken. Zo ook de haven arbeiders. Ze werkten van 0800-1130 en van 1500-1700. Het schoot dus niet zo op. Woensdag avond zijn we dan eindelijk leeg vertrokken naar Avilés, (noord) Spanje, waar we net (25-9) weer vertrokken zijn met 15 delen van windmolens. En liggen 8 stukken in het ruim en er liggen 7 stukken aan dek.
Alles staat vast gesjord, maar het weer is niet je-van-het, dus we hopen maar dat het houdt.
Voorals nog staat alles nog goed vast. Er zijn ogen aan dek en in het ruim gelast en aan de windmolens zijn ook ogen gelast daar zitten dan kettingen tussen gespannen.
Niet zo leuk voor het dek, want dat was net mooi geschilderd en nu is dus alles weer verpest door het laswerk.
Dit werd allemaal door de wal gedaan, het laden zelf ging erg mooi met twee aparte kranen, ieder een kant van een molen deel. Het sjorren, tsjah, dat is een heel ander verhaal, dat duurde allemaal een stuk langer.
Eerste voorspelling van de agent was met aankomst, donderdag 16u dat er om 17u zou worden begonnen met laden en dat we vrijdag ochtend 0600u weer zouden gaan varen.
Het is nu net zaterdag ochtend, zijn even na middernacht vertrokken, dus van die planning daar klopte niets van.
Nu onderweg naar Antwerpen daar gaan we dit lossen en daarna zien we wel weer verder.. Zelf willen we graag een reisje richting Turkije, of Griekenland. In ieder geval richting de Mediteraanse Zee, dat vinden we wel wat :)

Bericht is al weer vrij lang dus ik stop er maar weer mee!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Avilés

Cynthia

Genieten en de wereld zien!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 164571

Voorgaande reizen:

13 Juli 2012 - 05 Augustus 2012

Reisje Smaragd

01 Januari 2012 - 23 Mei 2012

Kantoor, varen, kantoor, varen...

07 Oktober 2011 - 23 December 2011

Terug op zee

01 April 2011 - 07 Oktober 2011

Op kantoor

01 Januari 2011 - 28 Februari 2011

Dromen

20 December 2010 - 31 December 2010

2010

17 September 2009 - 22 Oktober 2009

Spaarneborg

03 Augustus 2009 - 23 Augustus 2009

Amazoneborg

04 Mei 2009 - 31 Juli 2009

RV Pelagia, Zuid Afrika, Brazilie & Gran Canaria

08 Maart 2009 - 26 April 2009

RV Pelagia & Zuid Afrika

15 September 2007 - 10 April 2008

Stage HAL

Landen bezocht: