Dobre Oetre! - Reisverslag uit Klaipėda, Litouwen van Cynthia Everduin - WaarBenJij.nu Dobre Oetre! - Reisverslag uit Klaipėda, Litouwen van Cynthia Everduin - WaarBenJij.nu

Dobre Oetre!

Door: Cynthia

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

27 Februari 2010 | Litouwen, Klaipėda

Dobre Oetre, of tewel Goedemorgen op z'n Russisch.

Het was kort maar krachtig. De hele week is weer voorbij gevlogen!
Zit ondertussen al weer 5 weken aan boord en heb de eigenaar van het schip gevraagd of ik zelfs nog 2 weken langer mocht blijven dan de afgesproken 8.. En, gelukkig heb ik een positief antwoord gekregen.
Ja, en ik weet wel dat het voor jullie schatjes allemaal jammer is dat ik wat later thuis kom, maar later in het jaar verdient het zich allemaal weer terug ;)
En trouwens, zo mooi is Nederland vaak niet in maart..

Nu kan ik waarschijnlijk wél thuis zijn met konininnedag, Wes z'n verjaardag, en daarna weer de wilde baren op!

Maar goed, we lezen dit niet om te ouwehoeren over wanneer ik wel en niet thuis ben.

Heb natuurlijk weer spannende verhalen. Er gebeurd altijd wel wat op zee.

De afgelopen week alleen vrij weinig bij ons.

Op maandag ochtend kwamen we al vroeg aan in Denemarken. Ik was nog nooit in dit land geweest, en op een één of andere manier zag ik altijd meer in Zweden/Finland en Noorwegen (waar ik helaas nog niet geweest ben) dan in Denemarken.
Nu hebben we helaas geen kans gekregen om in Kolding de wal op te gaan want om 16u zaten we al weer op het water richting Halmstad, Zweden.
Wel heb ik gemerkt dat de mensen in Denemarken nóg stugger zijn tegen buitenlanders als Zweden.
Achja, misschien hadden ze hun dag ook niet zo. Het was natuurlijk net na het weekend.

Een weekend wat voor ons trouwens wel fantastisch was..
Op zondag gingen we namelijk door het N.O.K. wat staat voor Nord-Ostsee Kanal. (Ook wel Kielerkanaal in de zeevarende volksmond)

Dit was weer een feest van jawelste!

Ik had de eer (lees: wacht) om de Elbe af te varen richting de sluizen.
Daar aangekomen en gemeld, bleek dat we ten anker moesten!
Shit!
Oponthoud vind niemand leuk. Nougoed, wij die spijker erin gegooid, en lagen we daar, van half 6 tot 11. Niets te doen, uren die we ook op het kanaal hadden kunnen door brengen op weg naar Kolding.

Om 11u mochten we dan toch, hup de loods op gepikt, en de sluizen door, en op naar Kiel, want dat is het einde van het Kanaal, we gingen van west naar oost. Van Brunsbuttel naar Holtenau (Kiel).
Ik heb zelf vrij weinig van het kanaal mee gemaakt, want ik had mn uurtjes wel gemaakt, dus ik kwam er weer bij dat we aan de andere kant waren, hup de sluizen in en ik kreeg weer de kans om de boot uit de sluizen te varen (Hoe gaaf is dat!!)
Er lag ook een ander schip naast ons, op zo'n 8 meter (schat ik) en toen moest ik van de kant af komen, gas erop en vroemmmmmmmmmm de sluizen uit. Later kwam de containerboot die dus naast ons lang, ons vrolijk met 18 knopen in halen.
Maarja, wij waren wel als eerste de sluizen uit! Vond het wel spannend, sowieso om de sluizen uit te mogen manoeuvreren en dan ook nog met een boot vlak naast je!

Nou goed, om een uur of 22 mn bedje op gezocht en om 4u was het geen feest!
Ik was 'vergeten' nouja, dat niet, maar toen ik wakker werd gebeld om 7u waren we er al! Hmm.. ik had heerlijk geslapen!
Huppatee daar in Kolding 1800 ton aan steel coils, (dat zijn rollen staal) de kant op gegooid en om 16u dus op naar Halmstad.

De volgende morgen, die al heel snel kwam, hadden we geen loods nodig om Halmstad binnen te varen. De kapitein aan het roer en ik maar zeggen, ja, uhm, dit kantje is erg ondiep koersje 085 is wel oke, 'ja maar Cynthia, ik wil niet door het ijs heen, dat is zonde van de verf' 'Uhm, ohja, oke, nou doe dan maar 093' '093, oke'
Dat was nog leuk. Een andere Nederlandse boot voor ons, die niet erg snel was want hij moest nog draaien en achterstevoren naar de kade toe varen, maar volgens mij kon ie zn pook niet meer vinden. Wij er langs gescheurd met 3 knopen, huppa voor de kant en jaaaa SNEEUW!

Getverdemme.., niet weer.. Jawel, en het kwam met mega-vlokken uit de lucht. Mooi, we zagen ons zelf als stappen in Zweden, onze gezichtjes klaarden al op en daarmee ook het weer.. Om 16u zaten we alweer op zee.

Maar niet naar de minste plek op de wereld..
Litouwen! Jaja, ik noem alles in Oost Europa maar gewoon Rusland, want ze spreken het overal.
Gelukkig voor mij, want iedereen weet zo'n beetje wel dat ik gek ben op de russische taal, haha, Maffiaaa!

Ik heb dus weer lekker aan mijn Russisch kunnen werken, het was wel lastig, want zij spreken Litouws (?) of Russisch, en alleen stop en start in het Engels.

De loods kwam aan boord en ik wilde nog zeggen: Dobre Oetre (ik weet alleen hoe je het uitspreekt dus zo schrijf ik t ook maar op ;)), maar de man zag er zo norsig uit, met een echte loodsen pet dat ik dacht, hm, laat maar..
Vast gemaakt in Klaipeda en jaaaa.. SNEEUW!!
Weer! YES! De agent belde me later nog op 'het weerbericht ziet er niet zo goed uit, het blijft waarschijnlijk sneeuwen tot 18u.' Hahaha, niet goed?! Maar dat is TOP!
Dus uhm, meneer de agent, waar is precies het centrum??
Nou verder dan dat ben ik niet gekomen want daarna was het al weer prachtig mooi weer en konden we aan de bak..

Nog wel aan een van de stuwadoors gevraagd (want dat moest van Tom: 'Cynthia gooi je charmes in de strijd..') wat matroeska betekend. Ik wist het antwoord al, want dat is Mama. Dat had ik al geleerd van mijn Letse vriend Vitali. En Baboeska betekend oma.
Om het verhaal niet verder te rekken.. Het was erg lastig om contact te krijgen, dus de enige woorden die ik gebruikten waren: 'Matroeska is mother/mama
You papa, me mama'
En toen viel het kwartje (na letterlijk 3 minuten zo door ouwehoeren haha!)
'Da, da! (Ja, ja!) Matroeska mama'
En toen had ik de smaak te pakken dus ik vroeg ook 'da, and baboeska grand mama?'
'Da, da, baba is mama from mama'
Haha!
Fantastisch!

Toen ik ook aan hem vroeg hoeveel ton er in zat zei hij

Dwa wagon, petsj petsj, odin wagon.
Juist..
Twee wagons, 5 5, 1 wagon.
Dus 2 wagons (met lading) en per wagon zat er 55ton in.

Ik vond het fantastich.

Ik wil terug! :D

Maar dat zit er nu niet in, we gaan nu eerst naar Gent.
Waar we maandag middag aan komen..

En daarna.. Who knows?
Ik hoop, óf St Petersburg, en anders maar naar de Middelandse zee :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Litouwen, Klaipėda

Cynthia

Genieten en de wereld zien!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 164559

Voorgaande reizen:

13 Juli 2012 - 05 Augustus 2012

Reisje Smaragd

01 Januari 2012 - 23 Mei 2012

Kantoor, varen, kantoor, varen...

07 Oktober 2011 - 23 December 2011

Terug op zee

01 April 2011 - 07 Oktober 2011

Op kantoor

01 Januari 2011 - 28 Februari 2011

Dromen

20 December 2010 - 31 December 2010

2010

17 September 2009 - 22 Oktober 2009

Spaarneborg

03 Augustus 2009 - 23 Augustus 2009

Amazoneborg

04 Mei 2009 - 31 Juli 2009

RV Pelagia, Zuid Afrika, Brazilie & Gran Canaria

08 Maart 2009 - 26 April 2009

RV Pelagia & Zuid Afrika

15 September 2007 - 10 April 2008

Stage HAL

Landen bezocht: