Ten anker - Reisverslag uit Sölvesborg, Zweden van Cynthia Everduin - WaarBenJij.nu Ten anker - Reisverslag uit Sölvesborg, Zweden van Cynthia Everduin - WaarBenJij.nu

Ten anker

Door: Cynthia

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

11 Maart 2010 | Zweden, Sölvesborg

Daar liggen we dan, met de kust in zicht.
Zo dichtbij en toch zo ver weg.
Ten anker in Sölvesborg.

Sinds Klaipeda hebben we een gezellige avond gehad in Gent.
Eenmaal aangekomen, door eerst de hele Westerschelde over te varen en vervolgens in de sluizen van Terneuzen het kanaal opgevaren. Om een uur of 22u lagen we vast.

Over de radio riep de kapitein al naar mij, 'Cynthia, voor hoe laat moet ik de taxi bestellen? Over 30 minuutjes?'
Huh, 30 minuten :|
'Nee, kapitein, doe maar 45, ik wil me nog even douchen'
Waarop Tom verontwaardigd reageerde: 'Ja, uh dat kost allemaal water dus kapitein, bestel die taxi maar voor over 20 minuten'
En de kapitein ging daar gewoon in mee!
Ik als een speeeer onder de douche gesprongen, mn allerleukste kleren uit mijn ontzettend grote keuze kast gepakt.
En ja hoor, ik stond klaar! Had nog een minuut over zelfs.. Tom daarentegen, die was later dan ik!

De taxi die stond buiten al op ons te wachten, perfecte timing. Snel ons naar buiten gehaast de taxi in gestapt en 'Alee, wij zouden graag één rietje riechting et centruum van Gent willen' Een klein kwartiertje later stapten we uit de taxi. Het hartje van Gent.
Voila, Alee, prachtig!

Het eerste wat we moesten doen was natuurlijk weer pinnen. Altijd weer pinnen.
Toen dat eenmaal gedaan was wilde de kapitein als eerst de Vlaamse Frieten proeven. Oftewel een bodempje leggen..
Wij naar de lokale snackbar waar een laveloze moeder met haar 4 jarig kindje een patatje probeerden te eten. Vervolgens strompelde ze naar buiten, gooide haar halfvolle bakje patat naast de prullenbak. Haar zoontje probeerde het nog op te ruimen maar mams vond dat geen goed idee en trok haar zoontje mee.
Hallo België..

Eenmaal uitgegeten liepen ook wij weg en hadden van onze taxi chauffeur de tip gekregen om naar de Trollekeet te gaan.
(ja zonder n)
Wij er heen, het was om de hoek bij de snackbar en het was er stampvol!
Op een dinsdag avond, een kroeg vol met jongeren! Misschien hadden ze ook wel vakantie?!

Tom en de kapitein een aantal bijzondere trolle-biertjes besteld, het was de 2e gratis, dus je kent het wel..
Ik zat aan de mierzoete dessert wijn, wat de pret niet mocht drukken :)

Om 1u ging de Trollekeet dicht en gelukkig waren we niet de enige die niet naar huis wilden, een aantal Belgen namen ons mee naar een Jeneverkotje.

In dit kotje maakte een man zijn eigen jenevertjes en ik denk dat er op zijn zelf gebrouwen kaart wel meer dan 50 verschillende soorten jenevertjes stonden.
Heurlijk!
Zure appel jenever, bounty jenever, aardbeien jenever, banaantjes jenever, van alles!

Na een aantal jenevertjes, en een hoop goede gesprekken later was het de hoogste tijd.

Rond een uur of 5?! Waren we weer aan boord en kropen we alledrie voldaan ons mandje in.
De volgende dag zou pas laat beginnen.. Het lossen begon pas om 14u! TOP!

Eenmaal gelost, wat ontzettend lang duurde.. Van 13.30u tot 17.20u :|
Wachtten wij op orders, we lagen heerlijk aan die kade!
Ruim schoongemaakt, wat door allerlei ellende veeeel langer duurde dan gepland en dus die avond geen jenevertjes genuttigd..

De volgende dag kregen we orders!
In IJmuiden staal laden voor Denemarken en Zweden. Jup, again.

Ik dacht alleen maar: 'No problem chief!'
En: 'Hoi Bas!' :)

Na 12u varen aangekomen in het wonderschone IJmuiden.. Die dag niets geladen. Wel Bas uitgenodigd, heerlijk gegeten in een restaurantje in Haarrrrlem.

De volgende ochtend kwam al weer erg vroeg, om 6u werd ik wakker gebeld, we gingen zo verhalen en beginnen met laden..
Uit bed gesprongen, Bas ook(!) en huppa we waren er allemaal klaar voor, behalve de andere boot die eerst weg moest op onze plaats..

Een goede drie kwartier later konden we dan toch beginnen met verhalen en laden.

Na een uur of 8 sneeuw later konden we het laden af maken en duurde alles een stuk langer dan gepland. Ach, maakte voor ons niet uit. We waren het nu wel gewend om iedere zondag in het Kielerkanaal te zitten. Zo ook afgelopen zondag.
Maandag ochtend vroeg kwamen we aan in Vejle, Denemarken waar we een gedeelte van de lading lostte en de rest hebben we gisteren woensdag 10 maart gelost in Sölvesborg hier in Zuid Zweden. (Het ligt 'vlakbij' Malmö)

Nu zijn we ten anker.
Wachtende op orders.

Dus zodra wij orders hebben laat ik wel weer eens wat horen!

Liefs,

(Ps, tot over een ruimmee 3 weken!)

• 11 Maart 2010 - 11:27

Mama:

Wat een heerlijk verhaal weer, lieverd!
    Tot over 3 weken!!!!
    Kussen

• 13 Maart 2010 - 09:18

Kelly B.:

hahaha klinkt goed cynthia, lust jij jenever?? (wist ik niet :), nou tot over 3 weken, ik hoop dat er dan nog geen bod is gedaan op het huis!!!
    tot snel liefs kel