Noumea en Honaira - Reisverslag uit Honiara, Solomon Eilanden van Cynthia Everduin - WaarBenJij.nu Noumea en Honaira - Reisverslag uit Honiara, Solomon Eilanden van Cynthia Everduin - WaarBenJij.nu

Noumea en Honaira

Door: Cynthia

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

10 Maart 2008 | Solomon Eilanden, Honiara

De afgelopen dagen waren ongelooof’lijk..

We zijn vandaag in de Solomon Islands. (zie de map)

Vanaf afgelopen maandag (2 maart) hebben we twee dagen op zee gezeten, en daarna zijn we aangekomen in Noumea, Nieuw Caledonie, een best groot eiland, het is een franstalig eiland, en het hoort bij Frankrijk. Heb er alleen niet zo veel van het eiland gezien.
Ik ging na het werk, ik was om 12u klaar, de wal op. Lekker even in mn eentje. De winkeltjes bekijken enzo.
De gemiddelde temperatuur lag rond de 28 graden C, dus dat is best wel warm, de humidity was ook echt heel hoog (luchvochtigheid), en dat maakt het lekker zweterig.
We waren daar donderdag (6/3) en het was echt gigantisch druk op straat, ze kennen daar niet echt oversteek lichten, je moet gewoon (net als in Amsterdam) doorlopen en ‘hopen’ dat de auto’s stoppen, de meeste deden dat gelukkig ook wel.
Bij het groote parlements huis stonden allemaal mensen (in het frans) te protesteren, was wel jammer dat ik er niets van begreep.
Het eiland ziet er ontzettend arm uit, maar het is toch best wel duur, misschien is dat ook omdat wij natuurlijk ontzettend toeristisch zijn en dat dan voor een dag de prijzen even verdubbeld worden.

Ik kwam daar Ron (de pinnacle gril manager (49)) tegen, en samen zijn we wat winkeltjes in gegaan. Ron die wilde een nieuwe zwembroek kopen.
Ik had veel te veel geld gepint, en omdat het allemaal in duizendjes is heb je echt geen benul van wat je nou pint. Weet nu nog steeds niet wat ik nou gepint heb!
Moet ik even checken op mn internet bankieren dingetje.
Ron en ik gingen later naar een supermarkt, die er van buiten niet heel groot uit zag, maar van binnen was het echt gigannnnnnnntischh!!

Omdat het een franse colonie is lag er ontzettend veel kaas, en waren er superr veel wijnen, echt tof om te zien. Toen we bij de kaas/vis afdeling kwamen, heb ik was kaas gekocht voor Arnout, die wilde graag camembert (dat typ ik vast verkeerd..) hebben, en Ron die kocht Maaslander (jaa ze hadden echte hollandse kazen, Maaslander, Gouda en nog eentje, maar dat ben ik vergeten..), voor mezelf had ik mozzerella gekocht! Hmm, was lekker :)
Bij de vis afdeling lagen er echte levende krabben! In de winkel! Echt zoo maf om te zien, LEVENDE beesten, Ron geloofde mij niet toen ik ze dat ze nog leefde, en hij tikte op een krab zn kop/lijf/whatever, kwamen die enge rooie oogjes eruit poppen, bah, en stinken natuurlijk!!
Echt maf, ik heb dat nu al in Fiji gezien, en ik nog een land, ik denk Samoa ofzo, dus dit was al de 3e keer dat ik levende krabben zag, ik heb er ook een foto van als het lukt zet ik het er wel even op! :)
Daarna liepen we nog rond in de winkel, en jaa hoor, ligt er gewoon straight (voor mn haar) in de supermarkt! Echt geweldig, nu had ik toen net nog zelf een nieuw pak gekocht in Melbourne, dus ik was nog voorzien (heb t net gebruikt, paar dagen terug) en nog meer producten van Dark & Lovely, dus daar heb ik ook wat spullen van gekocht, kan echt meteen verschil in mn haar merken zeg, echt heerlijk! Daarna zijn we naar de kassa gegaan en afgerekend, weer terug naar het schip, even een klein souveniertje gekocht, heb ik toch iets waar Noumea, New Caledonia op staat hahaha!! (daar ging het me om haha)
Daarna hadden we weer twee zeedagen en vandaag, zondag 9 maart, zijn we dus in Honaira, Guadal Canal, Solomon Islands.

Gister had ik met Ron afgesproken in de bar dat we misschien samen de wal op zouden gaan en dat i km wel even zou piepen, dus ik vanmiddag Ron pagen, maar nee hoor hij belt me niet terug, ik dacht nu, als hij er straks nog niet is, als ik t weer probeer ga ik wel alleen, dus toen ging ik even snel lunchen, en weer terug naar mn hut om het nog een keer te proberen.
Onderweg naar mn hut kwam ik een van de Steiners tegen die de wal al op was geweest, en ik vroeg hoe het was, en zij vertelde mij dat het best creepy is en dat het niet verstandig is als ik alleen de wal op zou gaan, omdat ik beroofd zou kunnen worden, er waren veel mensen en je kon direct de armoe zien.. Whoopss.. Ik terug naar mijn hut Ron pagen, maar weer geen gehoor.
Ik bel Sunanda (telephone concierge (26)), om te vragen of zij iets van Ron had vernomen (hun cabins zitten naast elkaar), en zij vertelde mij dat zij ging duiken met Ron, en ik had nog nooit gedoken dus het had niet echt zin om te gaan, maar ze vroeg wel of dat ik mee wilde, omdat je er ook kon gaan snorkelen. Maar ik moest wel binnen 5 minuten klaar zijn, ik heel snel me omgekleed, en huppsakee, ik stond bij de gangway.

Wij naar buiten, het was zo’n 28 a 30 graden, met weer ontzettend hoge lucht vochtigheid. Maar dat went (want beneden in de machine kamer is het nu zo’n 55 graden C...).
Naar de taxi’s toe, en iedereen wilde ons wel mee nemen, wij ingestapt en op naar het duikersgebeuren, ik ben de naam vergeten..
Het was een klein ritje en de taxi chauffeur zei, dat we wilde betalen, its up to you, dus we mochten zelf bepalen hoeveel we aan hem wilde geven, ik vond het ook al vreemd dat ik geen meter zag lopen, we gaven hem 20 Solomon Dollars.
(7 Solomon Dollars = 1 US dollar = 0,56 € ongeveer)
Kwamen we aan lopen we naar binnen, en komen we in een klein ‘winkeltje’ waar dus de duikschool is. Wij naar binnen, en toen had ik besloten om toch ook maar te gaan snorkelen, duiken zou ik niet durven, omdat ik dat nog nooit gedaan heb, en tsjah, je weet t maar niet heh, in zo’n land als dit!
Alles bepraat, snorkel, bril, en flippers gepakt, en huppatee, gingen we bij iemand van de duikerszaak in de auto, die bracht ons naar het strand. Bij dit strand lagen 2 wrakken van uit de 2e WO, schepen uit China met medicijnen en voedsel maar die zijn op een mijn gevaren van de Amerikanen en deze twee schepen zijn op het zelfde tijdstip gezonken.
Het was een half uurtje rijden ongeveer, en we hebben de mooiste dingen gezien. Kleine kindertjes, dat is toch wel facinerend, kleine blonde kroeskoppies, ouwe ouwe kleertjes, geen topje alleen een broekje, en op blote voetjes.
Kleine kindertjes zwemmen in een riviertje, waar hun moeders de was in deden..
Langs de weg een hele hoop kleine kraampjes, waar ze kokosnoten verkochten, en allemaal stukken fruit. Mensen die hun eigen vis aan het bakken waren, of kip. Ook weer levende krabben..
Langs de weg. Echt onvoorstelbaar, maar zo apart en dubbel om te zien, ik vind het geweldig, maar voor die mensen is dat hun leven.
Hele hoop zwerfende mensen.
De auto rit duurde dus zo’n 30 minuten en toen daarna zijn we aan gekomen, kwam er een man aan gerent, hey hey, you wait, wait, tegen de bestuurder van de auto.
Wij keken elkaar allemaal al, en dachten ohjeej, dus we hadden allemaal onze waardevolle spullen weggestopt, de ramen omhoog gedraaid en de deuren vergrendeld.
Hij wilde weten of we al betaald hadden aan de man die het allemaal regeld, maar dit zou iemand anders voor ons doen, dus er was geen probleem, werd geregeld.
Kwamen we er aan, stapte uit de auto kleren uit en hupsakee in het water, eerst dacht ik ieeuuw, koud, maar dat was helemaal niet waar! Het was denk een graadje of 34, en op sommige plekken was het echt warm (40 graden). Ik had de flippers aan, en probeerde vooruit te komen, maar dat lukte natuurlijk weer voor geen meter.
Sunanda en Ron gingen scuba diven met een leraar, dus ik ging alleen snorkelen.
Ik deed de flippers uit en dat ging een stuk beter. Kwam een vader en dochter tegen (Donald & Jessica) en zij vertelde mij dat er steeds 2 zwart/witte visjes om me heen en tegen mij aan zwemde.
Ik schrok natuurlijk, ik denk straks prikken ze me en heb ik een of andere enge ziekte.


--------
Dit is nog niet alles, maar wilde dit gewoon alvast even posten (aangezien het best veel is weer!)

  • 10 Maart 2008 - 11:21

    Mama:

    Hallo schat, het is me het verhaal wel weer. Wat maak je toch ontzettend veel mee meid. Wat zal het saai voor je zijn als je weer thuis bent. Kijk je wel uit!!
    Heb je al een andere rederij voor je brug?
    Kus mama

  • 10 Maart 2008 - 14:35

    Galed:

    Nou je bent weer lekker bezig daar.
    Wat een lekkere warmte daar zeg.
    Hier is het bokkoud..
    Haha kon je niet goed zwemmen??
    Nou ik hou het kort want ik moet nog stofzuigen blehhhhhh...
    We spreken elkaar wel weer op msn voordat je thuis komt toch??

    Laterssssss xxx

  • 11 Maart 2008 - 18:10

    Paps & Karin:

    heeeee, hoegatie??? wat een avonturen je valt van het een in het ander, dat is toch echt een gaaf leerproces, je bent nu een echte wereldburger.....wij zijn leel trots op je tot gauw lieverd love ya xxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Solomon Eilanden, Honiara

Cynthia

Genieten en de wereld zien!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 162740

Voorgaande reizen:

13 Juli 2012 - 05 Augustus 2012

Reisje Smaragd

01 Januari 2012 - 23 Mei 2012

Kantoor, varen, kantoor, varen...

07 Oktober 2011 - 23 December 2011

Terug op zee

01 April 2011 - 07 Oktober 2011

Op kantoor

01 Januari 2011 - 28 Februari 2011

Dromen

20 December 2010 - 31 December 2010

2010

17 September 2009 - 22 Oktober 2009

Spaarneborg

03 Augustus 2009 - 23 Augustus 2009

Amazoneborg

04 Mei 2009 - 31 Juli 2009

RV Pelagia, Zuid Afrika, Brazilie & Gran Canaria

08 Maart 2009 - 26 April 2009

RV Pelagia & Zuid Afrika

15 September 2007 - 10 April 2008

Stage HAL

Landen bezocht: