Eerste dagen aan boord - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Cynthia Everduin - WaarBenJij.nu Eerste dagen aan boord - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Cynthia Everduin - WaarBenJij.nu

Eerste dagen aan boord

Door: Cynthia

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

14 Maart 2009 | Tanzania, Dodoma




Woensdag 11 maart 2009, 1650u
Juist. Wat een ellende. Het is +30 graden, en een hele hoge
luchtvochtigheid. Dat is best vervelend, maar het zonnetje,
Ohjaaaaaaa!

Gisteravond dus mn eerste wacht gelopen samen met Martien een
Nederlandse matroos, hoe leuk is dat, hij heeft er al 20 jaar in de
visserij op zitten en wilde nu eens wat anders. Wel gaaf om al die
visverhalen te horen. Eigenlijk hoor je natuurlijk alleen maar dat
wij (de koopvaarders) die vissers afzeiken en afsnijden in t water en
nu hoor ik dus ook de andere kant, dus dat zet je toch wel een beetje
(klein beetje) aan het denken. Over hoe je langs ze heen vaart enzo.
We moesten vannacht wel 3 knopen varen. Hebben gebunkerd op zo'n 30
mijl uit de kust, kregen onze brandstof van de .. Jade, weet even
niet meer hoe die tanker heet. Dat ik met middernacht de brug op kwam
lopen had de kapitein sinds 11u die ochtend al geen contact gehad met
die boot, en dat is best vervelend, want we waren toen nog zo'n 15
mijl van de afgesproken positie af. Om 02u zag ik m, tenminste, ik
had een plotje en ging er vanuit dat hij t was dus ik riep m op.
En joehoe! We hadden ze te pakken. Ze lagen wel een aardig eindje uit
de richting dus ik vroeg of we die kant op moesten komen maar dat
hoefde niet zij zouden ook naar het 'meeting point' toe komen, toen
ging die stuurman mij even haarfijn stap voor stap vertellen hoe de
gehele procedure in z'n werking zou gaan, en hij wilde steeds weten
wat voor maat connectie we aan boord hebben, maar dat wist ik niet,
ik had daar nog helemaal niet bij stil gestaan..
Hij heeft wel 20 min lang door die marifoon staan praten, en ik werd
er erg moe van, want t was grotendeels allemaal slap geouwehoer en
hij vroeg wel 4x over die connectie, waar ik nog steeds niet achter
was gekomen. Toen dat eenmaal klaar was, ging ie ook nog even een
sociaal praatje houden, en vroeg waar ik vandaan kwam (oeh, hij hoort
een vrouw praten..) en wat mn functie was en of ie me morgenochtend
nog zou zien tijdens het bunkeren (?! Gek!). Toen werd het me wel een
beetje te overdreven allemaal dus toen heb ik keurig het gesprek
afgekapt en was ik behoorlijk klaar met die gast. Hij blijkbaar niet
met mij want hij nam nog een keer contact met me op, en ging nog een
keer de procedure vertellen. We krijgen een messenger line daar zit
een visboei aan daaraan zit dan weer een grote tros, en die moet om
de bolder, de messenger line moest dan los worden gemaakt van die
grote tros, dan zouden ze daar ook de bunkerslang aan vast maken
etc..etc
Dat ik dit verhaal net aan het typen was kwam de kapitein mij een
mailtje brengen, van het kantoor, welke vlucht ik graag wil van
Durban - Johannesburg, ik heb de keus uit 5 vluchten! Wat een luxe,
ik twijfel tussen de 18.40u en 19.20u vlucht, het is 1h10m vliegen,
ook de moeite ;)
De kapitein gaf het briefje en zei erbij dat ik dan wel naar het
zwembad moest komen, dus dat deed ik maar, aangezien ik mn tassen nog
niet echt keurig heb uitgepakt heb ik mn bikini nog niet gevonden,
dus ging er in korte broek en T-shirt, in wat overigens ook geen
straf was.
Het zeewater is alleen wel errug warm, +31 graden! Hebben daar even
een pre diner drink gedaan, heerlijk we hebben dus een zwembad aan
boord en een zelfgemaakte palmboom, het is echt super! Heel anders
dan op gewone vrachtschepen, het NIOZ werkt natuurlijk niet om winst
te maken, dat is het verschil. In de hitte werkt iedereen ook een
stapje langzamer want het gaat. Anders gewoon niet, te warm. Je zet
een stap en je zweet je al lek.
I Love It! Lekker stinken, heurlijk!
Oké, back to business. Vandaag heb ik voor het eerst een beetje
gemanoeuvreerd met het schip. Spannend! Dat was echt heel erg wennen,
het schip heeft 1 schroef en een boegschroef. Met 3 knopen stroom
hier midden op de plas was het erg moeilijk om het schip op dezelfde
positie te houden, gelukkig was het niet heel erg dat ik dat niet zo
best deed.. De wetenschappers gooiden de plankton recorder naar
beneden (+/- 450m) en dat ging erg traag omdat het ding niet erg
zwaar is. Op een gegeven moment lagen we gewoon op de stroom te
drijven, in het begin hadden we zelfs 3,8 a 4 knopen stroom! Echt
belachelijk!

Heb net bordje leeg, hadden bami vanavond, heerlijk, deze kok is echt
gezellig, het scheelt natuurlijk ook dat ie Nederlands is, dan heb je
toch meteen meer met iemand dan wanneer t een flip of Indonesiër is.
Ga zo tukkie doen, want om 24u is het weer feest!
Het is gezellig, het is druk, en ik heb mogen manoeuvreren! Morgen
weer, en overmorgen, en die dag daarop.. Wow! Zo veel kans krijg je
nergens als beginnend 2e stuurman.. Wat een luxe! :
En dan niet te vergeten dat fantastische zwembad.. Zo leuk!

Welterusten :)

  • 14 Maart 2009 - 11:32

    Cynthia Everduin:

    Waarom kan je dit allemaal niet zelf er op zetten? Nou ja maakt niet uit, heb nu smaak te pakken en het is zo gebeurt!!
    Wat een heerlijk verhaal weer. fantastisch. Je hebt nu eigenlijk al vakantie!!
    Kus van je moeder

  • 14 Maart 2009 - 12:30

    Yur:

    haha :) leuk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dodoma

Cynthia

Genieten en de wereld zien!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 164571

Voorgaande reizen:

13 Juli 2012 - 05 Augustus 2012

Reisje Smaragd

01 Januari 2012 - 23 Mei 2012

Kantoor, varen, kantoor, varen...

07 Oktober 2011 - 23 December 2011

Terug op zee

01 April 2011 - 07 Oktober 2011

Op kantoor

01 Januari 2011 - 28 Februari 2011

Dromen

20 December 2010 - 31 December 2010

2010

17 September 2009 - 22 Oktober 2009

Spaarneborg

03 Augustus 2009 - 23 Augustus 2009

Amazoneborg

04 Mei 2009 - 31 Juli 2009

RV Pelagia, Zuid Afrika, Brazilie & Gran Canaria

08 Maart 2009 - 26 April 2009

RV Pelagia & Zuid Afrika

15 September 2007 - 10 April 2008

Stage HAL

Landen bezocht: