Deel 5 - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Cynthia Everduin - WaarBenJij.nu Deel 5 - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Cynthia Everduin - WaarBenJij.nu

Deel 5

Door: Cynthia

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

21 Maart 2009 | Mozambique, Maputo


Mozambique Channel

Wat leuk om al die reacties te lezen zeg!
Hierbij dan nog maar een stukje! :)

Het is allemaal zo gemakkelijk nog niet!

We varen nu langs de kust van Mozambique, en worden nog beschermd
voor wind en narigheid door Madagascar. Nu nog wel..

Op 2 april om 0700u komen we aan in Durban, mijn vlucht naar
Johannesburg is diezelfde dag om 1840u, tis een korte vlucht van
0110u dus ben mooi op tijd in mn hostel.

Genoeg vakantie geouwehoer, eerst belangrijkere zaken:

Vandaag zijn we tijdens mijn wachten continu aan het manoeuvreren zo
ook 'as we speak'. Ik zal het zo simpel mogelijk een beetje uit
proberen te leggen, maar dat is lastig..

Aan boord hebben we een lange pijp waarmee ze de zeebodem in willen
'boren' want dan kunnen ze allerlei dingen vinden zoals zand. Haha,
nee dat is allemaal voor de wetenschappers, wat ik er van weet is dat
het stinkt!

Anyhow, met een ellenlange kabel wordt die pijp dus steeds dieper de
zee in gevierd en dat duurt lang; zo'n 30 a 45 min voordat de bodem
in zicht is. Wij moeten dan hier op de brug zorgen dat het schip
precies op de juiste positie ligt die de wetenschappers hebben
bepaald aan de hand van hun onderzoeken. Het klinkt heel simpel om
het schip 'even' op z'n plek te houden, maar dat is stiekem toch een
stuk lastiger, unfortunally. Helemaal als er dus veel stroom & wind
staat. Wat dus vaak het geval is. We nemen dan een aanloop en laten
het schip terug drijven naar de positie op gegeven, en dan moet je
dus rekening gaan houden met de stroom/wind. Eenmaal op positie en de
pijp is bijna bij de bodem dan moet het schip ook nog stil blijven
liggen op positie omdat de pijp anders schuin in de bodem steekt en
dan krijg je minder zeebodem in de pijp wat dus een slechter
resultaat geeft.

Pff, lastig om uit te leggen!

Hebben net een 'multicores' gedaan en zijn nu bezig met een CTD, dat
staat voor conductivity, temperature, density. Dat betekend,
doorlaatbaarheid, temperatuur en zoutgehalte.

Dit is ook best wel weer lastig, maar het gaat tot nu toe wel aardig
geloof ik. De wetenschappers zijn nog steeds niet tevreden omdat ze
het verkeerde zand binnen krijgen. De pijpen gaan niet diep genoeg in
de bodem waardoor ze er minder uit halen.

Met CTD is het zo dat er water wordt bekeken, hoe dat allemaal
precies werkt weet ik ook niet, ik vind het manoeuvreren van het
schip al lastig genoeg..

Heb het nog steeds erg naar mn zin aan boord, en we hebben een kok
die veel te goed voor ons is. We krijgen varkenshaasjes, gamba's,
zalm, entrecote, you name it, we eat it!

Gisteren hadden ze inktvis gevangen en opgegeten, ik heb het
uiteraard niet geproefd, ik vond t al eng zat om naar dat dode ding
te kijken! Wel vind ik t knap dat ze dat zo even op vissen. Dat we
ten anker lagen in Kilwa Kisiwani hadden ze het ook al geprobeerd
maar toen had de inktvis geen trek want hij hapte niet. Ik zag niet
eens dat t een inktvis was, want ik ken ze eigenlijk alleen maar van
de kleine zeemeermin en daar zag die dikkerd er heel anders uit!
Shit, ben de naam vergeten..

Genoeg voor nu, het is immers weer opletten geblazen!




  • 21 Maart 2009 - 09:43

    Mama:

    Leuk weer schat!
    Ook dat foto'tje dat je via de mail stuurde! hahaha
    Ik wil een opmerking plaatsen, maar ik zal het niet doen!!!
    Ik denk dat Wesje dit gaat doen! (heb het aan hem doorgestuurd)
    hahahaha
    Dikke kus

  • 21 Maart 2009 - 11:47

    Wes:

    Hee zus..

    Nou je maakt allemaal wel leuke dingen mee hé!
    Mama had mij net dat fototje gestuurd.
    Ik lig hier helemaal dubbel.
    Je kan daar wel blijven denk??
    Je ziet het verschil geeneens HAHAHAHAHA
    Alleen je haar ffies in een kroeskoppie en klaar.
    Nou ik gaan drekkies ff een bakkie doen bij mamski!
    Spreek joe!!

    Xxx Galed!!

  • 23 Maart 2009 - 10:41

    Kellebel:

    Jij en kinderen... Dat wou ik nog in het mailtje zetten. Ongelofelijk dat je die leuk gaat vinden....Nooit gedacht.
    Maar de rest van de afgelopen week op de mail...

    Kus en Knuffel

  • 25 Maart 2009 - 20:27

    Maus:

    Hé Cyn,

    Je hebt het al weer aardig naar je zin hoor ik..
    "Manouvreren van schip is lastig", bang voor een dood in inktvissie?!! en die wind is ook maar niks...? Hahaha ik hoor 't al weer ;)

    Mooie foto's trouwens, Lucky bastard!

    Nou x'jes

    Maus

  • 31 Maart 2009 - 17:48

    Kelly:

    Haha nou nog maar ff een berichtje terug...lijkt me lastig dat manouvreren van een schip, moet je nog maar eens nader uitleggen als je weer terug bent in the town of cheese, kunnen we meteen een terrasje pakken xxx kelly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mozambique, Maputo

Cynthia

Genieten en de wereld zien!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 472
Totaal aantal bezoekers 164591

Voorgaande reizen:

13 Juli 2012 - 05 Augustus 2012

Reisje Smaragd

01 Januari 2012 - 23 Mei 2012

Kantoor, varen, kantoor, varen...

07 Oktober 2011 - 23 December 2011

Terug op zee

01 April 2011 - 07 Oktober 2011

Op kantoor

01 Januari 2011 - 28 Februari 2011

Dromen

20 December 2010 - 31 December 2010

2010

17 September 2009 - 22 Oktober 2009

Spaarneborg

03 Augustus 2009 - 23 Augustus 2009

Amazoneborg

04 Mei 2009 - 31 Juli 2009

RV Pelagia, Zuid Afrika, Brazilie & Gran Canaria

08 Maart 2009 - 26 April 2009

RV Pelagia & Zuid Afrika

15 September 2007 - 10 April 2008

Stage HAL

Landen bezocht: